Zomerdichten

3 juli 2015

http://www.denieuweboekerij.nl/boeken/volwassenen/literatuur-poezie/kunst/kunst/odilon-redon

































 Na de dag

Nog bergt de grond gegiste zon
warm onder 't harsig naaldtapijt, -
een dierenspoor heeft naar de bron
en deze stilte mij geleid.
Het spat wat fijne zilverigheid.

De dag was ongemeten wijd,
ik ben doorgloeid van wat ik won, -
vandaag was het of nieuw begon    
de aarde in oorspronkelijkheid.

En óók het vers, waarop ik zon,
hoe werd het zó van zelf bevrijd:
elk woord of het niet anders  kon
volstrekt in zijn aanwezigheid.

Het ligt zo glanzend uitgespreid
in 't effen rijm, dat het omspon
en gaaf in zijn beslotenheid;
de hartslag van ene verre bron
rimpelt het even en verglijdt.

Is dichten slechts aandachtigheid?

Gedicht: Ida Gerhardt
uit: Mag ik je aandacht

Odilon Redon
La Branche fleurie jaune